خداحافظی «رهبری» از ارکستر سمفونیک
لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

خداحافظی «رهبری» از ارکستر سمفونیک
تاریخ : سه شنبه 18 اسفند 1394

سکوت با مدیریت علی رهبری در اسفند سال گذشته با اجرای سمفونی ٩ بتهوون آغاز به کار کرد اما حالا پس از یک سال، علی رهبری با ارسال نامه‌ای به تعدادی از رسانه‌ها ازجمله «شرق»، با این ارکستر خداحافظی کرد. او در این نامه چنین نوشته است: «برای این‌جانب، بعد از ۴۰ سال فعالیت هنری در کشورهای مختلف، افتخار بزرگی بود ولی متأسفانه وابستگی ارکستر به بنیاد رودکی و گردانندگانش، همواره مانعی برای ادامه کار و پیشرفت بود؛ بنیادی که مدیرعامل و همراهانش نه‌تنها کمترین تجربه‌ای در زمینه مدیریت ارکستر نداشتند بلکه با سوءمدیریت و درنتیجه بی‌نظمی و بی‌بندوباری‌های فراوان اداری، روزانه با ایجاد مشکلات متعدد، آرامش را از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سلب کردند و به غیر از ایجاد تشویش هیچ زمینه‌ای برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت هنری فراهم نکردند و هنوز با گذشت ۱۲ ماه هیچ قدمی درمورد اداره یک ارکستر ۷۵نفری برنداشته‌اند».
او که ساکن اتریش است و در این یک سال به ایران آمده بود، در متنی که یک‌شنبه شب از وین ارسال کرده، چنین ادامه داده است: «این بنیاد می‌خواهد بنده فقط به عنوان رهبر میهمان کار بکنم که دیگر مزاحم اعمال غیرحرفه‌ای و غیرانسانی‌شان نشوم بنده هم قبول نکرده و نخواهم کرد. بنیاد رودکی که از ماه‌ها قبل شورایی درست کرده به نام شورای سیاست‌گذاری ارکستر سمفونیک با حضور مدیرعامل آقای بهرام جمالی، نوازنده متوسط سه‌تار ولی بدون داشتن هیچ‌گونه فرهنگ موسیقی کلاسیک و عدم سابقه در مدیریت ارکستر سمفونیک، مشاور هنری و گرداننده تمام برنامه‌های پشت‌پرده، تهمورث پورناظری، نوازنده متوسط تنبور و کاملا ناآشنا و دور از فضای ارکستر سمفونیک، شخصی که در تلاش برای به‌انحصاردرآوردن ارکستر سمفونیک تحت سلطه شرکت هنری خودش است، مشاور هنری و رابط اعظم در خانه موسیقی و شوراهای دیگر، حمیدرضا نوربخش خواننده متوسط آواز سنتی و دارای هیچ‌گونه اطلاعاتی از ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک و دلال، مشاور هنری، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، استراتژی، دارای قدرت مطلق وتو و اختیار تام در تمام موارد و دارای داشتن حق گفتن حرف آخر به همه افراد، جلال مشفق که ایشان به‌طور کل دور از فضای موسیقی هستند. وجود این چهار نفر تنها دلیل این‌جانب برای استعفا هستند».
رهبری نامه‌اش را این‌گونه پایان داده است: «یکی از تلخ‌ترین روزهای کاری زندگی من امروز بود که خودم را ناچار دیدم کنسرت‌های اختتامیه فستیوال بین‌المللی بهاری شانگهای در چین و کنسرت افتتاحیه فستیوال بروکنر در اتریش و دعوتنامه چندین سولیست و رهبر میهمان ایرانی و خارجی را لغو کنم».
این نامه در حالی نوشته شده است که او آبان‌ماه سال جاری نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توجه به وضعیت ارکستر سمفونیک شده بود: «شرایط مالی، به وضوح این ارکستر را در تنگنا قرار داده چنان‌که ارکستری که در مدت کمتر از شش ماه لیاقت و کیفیت کاری‌اش را به همگان اثبات کرده و به شهرت رسیده مجددا در معرض فروپاشی قرار گرفته، ناگزیر این‌جانب به نمایندگی از ارکستر سمفونیک تهران، جز به درگاه آن ریاست محترم پناهی نجسته است».
یک روز پس از این ماجرا، حسین نوش‌آبادی به عنوان سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری دوشنبه، ۱۷ اسفند درباره استعفای علی رهبری گفت: «این دو ارکستر همواره دغدغه‌های مالی داشته‌اند که با توجه به گستردگی کار آنها، تا حد زیادی طبیعی است که البته تلاش‌هایی هم با کمک شخص آقای نوبخت برای حل این مشکلات صورت گرفته است. قراردادی که با آقای رهبری امضا شده است، یک‌ساله بوده که متأسفانه ایشان تقریبا در اواخر مدت قراردادشان استعفا داده‌اند که از نظر من مقداری عجولانه بود چراکه چندان منطقی به نظر نمی‌آید کسی که قراردادش با جایی تمام می‌شود از آنجا استعفا دهد. من اعلام می‌کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان علاقه‌مند به همکاری با آقای رهبری است اما درصورت به‌نتیجه‌نرسیدن این تلاش‌ها، بهتر است مشکلات به صورت بسیار صمیمانه حل‌وفصل شود».
این درحالی است که یکی از مشکلات اصلی ارکسترها در سال‌های اخیر کمبود بودجه و حقوق نوازندگان است. به گزارش تابناک، در جلسه مشترک نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با مدیران بنیاد رودکی نحوه پرداخت مطالبات اعضای ارکستر سمفونیک مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. در این جلسه پیرامون موضوعات حقوقی و قراردادهای نوازندگان، نوع قراردادها و بودجه ارکستر سمفونیک تهران بحث شد و مدیران مجموعه بنیاد رودکی به سوالات نوازنده‌ها پاسخ دادند. همچنین در این جلسه اعلام شد نوازندگانی که نسبت به دریافت حقوق خود اعتراض داشته و مشکل دارند، می‌توانند به امور اداری بنیاد رودکی مراجعه کرده و مطالباتشان را اعلام کنند. تمامی مطالبات قانونی تا پایان اسفندماه تسویه خواهد شد و تنظیم قرارداد سال آینده نوازندگان ارکستر منوط به تسویه‌حساب کامل قرارداد سال ٩٤ خواهد بود. هرچند در این خبر آمده است که پرداخت‌های مالی تا پایان اسفند انجام می‌شود اما وضعیت رهبری ارکستر سمفونیک و شفاف‌نبودن وضعیت آن باعث می‌شود، بار دیگر زنگ‌های هشدار برای این نهاد ٨٠ساله موسیقی کشور به صدا درآید و سرنوشت ادامه حیات آن هم در شرایطی که یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور بوده است، در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: خبرنامه، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه